• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • مقایسه سالیدورک و کتیا - سالیدورک بهتر است یا کتیا؟

مقایسه سالیدورک و کتیا - سالیدورک بهتر است یا کتیا؟

سالیدورکس یا کتیا ؟

1399/02/04
نرم‌افزارهای 3D Modeling (مدلسازی سه‌بعدی) برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شوند و می‌توانند داشته‌ی مناسبی برای بیزنس‌های صنعتی مختلف به حساب بیایند. این ابزارها می‌توانند در زمینه‌های متنوعی چون پروژه‌های معماری، فیلد پزشکی، هوافضا و تا صنایع خاصی چون صنعت مد نیز مورد استفاده قرار گیرند. همه چیز ممکن است.گاهی اوقات، یافتن قیاسی مناسب و صحیح مابین نرم‌افزارهای 3D Modeling کار نسبتا دشواری می‌باشد. دانستن تمایزها و نقاط قوت و ضعف هرکدام از این نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی و به اصلاح نرم‌افزارهای CAD (Computer-aided design) می‌تواند طراح را در فرآیند رسیدن به خروجی مطلوب یاری نماید. این موضوعات، و موضوعات مشابه دیگر، دلیل اصلی سونما، برای تهیه‌ی این مقاله بوده است. به همین جهت، دو نرم‌افزار از نرم‌افزارهای پرکاربرد و محبوب این حوزه را در این پست مورد بررسی قرار خواهیم داد و در هر دوی این نرم‌افزارها مختصرا کنکاش خواهیم نمود. بیایید تا ببینیم نرم‌افزار محبوب SOLIDWORKS و نرم‌افزار CATIA در مقابل هم چگونه عمل خواهند کرد و کدام یک برنده‌ی این رقابت خواهند بود. اگر دوست دارید نرم‌افزار تخصصی خود را انتخاب کنید، این نبرد بین دو نرم‌افزار را دنبال کنید: SolidWorks VS Catia.
 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

معرفی دو نرم‌افزار 

کتیا (CATIA) :

نرم‌افزار Catia اولین بار در سال 1977 منتشر شد و اکنون در اختیار شرکت Dassault Systems قرار دارد. کتیا یک نرم‌افزار مدیریت چرخه‌ی ساخت یا به اختصار PLM (Product Life-Cycle Management) می‌باشد. اینگونه نرم‌افزارها، مراحل فرآیند ساخت و توسعه‌ی محصول نهایی را مدیریت می‌کنند؛ که این امر، بهره‌وری و جریان پیشروی کار را جهت تولید یک محصول مطلوب ارتقاء می‌بخشد. نرم‌افزار Catia قابلیت پیشبرد تمامی تغییرات مورد نیاز را حین توسعه‌ی محصولات مختلف دارا می‌باشد.
Catia نرم‌افزاری بسیار حرفه‌ای در حوزه‌ی 3D Modeling می‌باشد. این نرم‌افزار، در فیلدهای خودروسازی، هوافضا و حوزه‌های مرتبط به هوانوردی، به صورت جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که، با نرم‌افزار کتیا، شما می‌توانید هواپیماها، خودروها و دیگر محصولات بسیار پیچیده صنایع مختلف را تماما طراحی نمائید. این نرم‌افزار توسط  کاربران حوزه‌‌ی طراحی، بسیاری از مهندسین و در صنایعی با اسکیل بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد. نرم‌افزار Catia مجهز به گستره‌ی وسیعی از ابزارهای مهندسی جهت ساخت و توسعه هر نوع محصولی می‌باشد؛ که گویی برخی از این ابزارها را اختصاصا برای نیاز کمپانی شما ایجاد نموده‌اند. 
کمپانی‌‌هایی چون بویینگ (Boeing)، تویوتا (Toyota)، تسلا (Tesla Motors)، BMW و ...  از نرم‌افزار Catia، برای ساخت محصولاتشان بهره می‎‎‌برد.
 لگو نرم افزار Catia
 

سالیدورکس (SOLIDWORKS) :

نرم‌افزار SolidWorks نیز مانند Catia نرم‌افزار شرکت Dassault Systems فرانسه می‌باشد. سالیدورکس با فاصله‌ی بسیار زیادی از نرم‌افزار کتیا و در سال 1995 راهی بازار شده است. نر‌م‌افزار Solidworks  از نرم‌افزارهای 3D Modeling Parametric می‌باشد؛ به این معنا که این نرم‌افزار با مقادیر ابعادی و به صورت پارامتری کار می‌کند. سالیدورکس محبوب، به ابزارآلات قدرتمند بسیاری مجهز می‌باشد. ابزارهایی چون Simulation (شبیه‌سازی)، Rendering و .. که در فرآیند توسعه‌ی محصول بسیار مورد نیاز خواهند بود.
نرم‌افزار SolidWorks توسط بسیاری از مهندسین و طراحان، اعم از مبتدی تا حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد غالب آن در علوم مکانیکی می‌باشد. اگر بخواهیم منصفانه به نرم‌افزار سالیدورکس بنگریم، نرم‌افزار با رابط کاربری بسیار جذاب و User friendly خود توانسته است دل بسیاری از علاقه‌مندان به فضای طراحی را در همان ابتدای کار برباید. نرم‌افزار SolidWorks در فضای کاری نوین جایگاه مناسبی را در صنایع مختلف، طراحی محصولات، مباحث آموزشی و صنایع پزشکی به خود اختصاص داده است.
کمپانی‌‌های بزرگی چون Medtronic، Aspire Technologies، Canon، General Electric، HP و ... از نرم‌افزار SOLIDWORKS، برای ساخت محصولاتشان بهره می‎‎‌برد.
 لوگو نرم افزار Solidworks
 
 
رقابت آغاز می‌شود...
 

مقایسه سالیدورکس و کتیا

کدام نرم‌افزار را انتخاب کنیم؟ بیایید تا با بررسی اهداف استفاده از هر کدام ازین نرم‌افزارها شروع کنیم. خیلی ساده و روان، شما می‌توانید تمام قطعات یک خودرو را در SolidWorks طراحی کنید ولی در کتیا هم خودرو و هم کارخانه‌ای که این خودرو در آن ساخته شده است را می‌توانید ایجاد نمائید. جمله‌ی بالا، قدرت بسیار بالای نرم‌افزار کتیا را در مقابل نرم‌افزار سالیدورکس نشان می‌دهد؛ ولی طبیعتا این دلیل کنار گذاشتن سالیدورکس و شکست این نرم‌افزار جذاب نخواهد بود. صرفا همانطور که مشاهده نمودید، هر کدام ازین دو نرم‌افزار CAD، اهداف طراحی و مدل استفاده نسبتا متفاوتی با هم دارند. مثال خودرو مثال بسیار مناسبی است؛ با نرم‌افزار SolidWorks می‌توانید دنده‌ها،  فنرها، اتصالات، لوازم جانبی و تمام جزئیات دیگر خودرو را بدون هیچ کم و کاستی و بی‌نهایت خوب طراحی کنید؛ ولی این طراحی، به دلیل پارامتریک بودن نرم‌افزار سالیدورکس از لحاظ عملکرد قطعات، تضمین و تست نمی‌شود. هردو نرم‌افزار کتیا و سالیدورکس بالاترین دقت و جزئیات طراحی را برای یک مهندس طراح تامین می‌کنند. وقتی به ویژگی‌ها وارد شویم؛ تفاوت‌هایی مشاهده می‌کنیم. تک تک این تفاوت‌های موجود بین SolidWorks و Catia به دلیل مخاطب‌های متفاوت و تامین نیاز کاربران با خواسته‌های متفاوت، توسط این نرم‌افزارهای CAD می‌باشد.
لوگو دو نرم افزار کتیا و سالیدورک

فرآیند آموزش :

وقتی نوبت به انتخاب یک نرم‌افزار به خصوص می‌رسد، شما باید نسبت به فرآیند آموزش این نرم‌افزارها نیز حساس باشید. نرم‌افزار کتیا به صورت واضح برای تولیدکنندگان بزرگ و صنایع عظیم هزینه کرده است و فرآیند و روند آموزشی این نرم‌افزار‌ سازگاری کمتری با تازه‌کاران این حوزه دارد. ولی از منحنی آموزشی مناسبی بهره می‌برد که سرمایه‌گذاری‌تان را برای استفاده مطمئن در بازه‌ی چند ساله از این نرم‌افزار ارزشمند می‌نماید. در ضمن نرم‌افزار Catia برنامه‌های اختصاصی مناسبی را برای صنایع متفاوت ارائه کرده است؛ که با توجه به فیلد و حوزه‌ی اصلی کاری‌ انتخاب شده و فرآیند آموزش آن بخش بخصوص را تسهیل می‌بخشد. از طرف دیگر، SolidWorks، نرم‌افزاری با رابط کاربری نسبتا دوست داشتنی خدمات خود را برای گستره‌ی وسیعی از کاربران از مبتدیان تا حرفه‌ای‌های این حوزه ارائه کرده است و فرآیند آموزشی نسبتا ساده این نرم‌افزار است که فرصت استفاده‌ی سالیدورکس را در مقاصد آموزشی مهیا کرده است و این نرم‌افزار نقطه‌ی شروع مناسبی برای آموزش نرم‌افزارهای CAD برای مهندسین می‌باشد.

انجمن‌های تعاملی برای کاربران :

هردو نرم‌افزار سالیدورکس و کتیا فضای مناسبی را جهت ارتباط کاربران باهم ارائه کرده‌اند. البته با توجه به فضای فعلی کشورمان ایران، قدری در استفاده از برخی از این موقعیت‌ها دچار مشکل خواهیم بود. اما به هر صورت در مواقع مواجهه با مشکلاتی خاص در محیط نرم‌افزار، بودن چنین امکاناتی، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. در این بین باید بینیم کدام نرم‌افزار در ارائه این فضای تعاملی بهتر عمل نموده است. Catia هم از پشتیبانی Dassault و هم از انجمن‌های مختلف مستقل برای ارائه‌ی این مدل خدمات بهره می‌برد. نرم‌افزار کتیا هم از انجمن‌های آنلاین و هم از گروه‌های دوره‌ای مباحثه پیرامون نرم‌افزار استفاده می‌کند. پس یافتن گروهی که متناسب با دغدغه‌ی کمپانی شما شکل گرفته شده باشد و در حل مسئله‌تان کنارتان باشد کار دشواری نخواهد بود.
اما SolidWorks، با دارا بودن کاربران فعال فوق‌العاده خود که حدود 3 میلیون کاربر را شامل می‌شود، توانسته است فضای تعاملی بسیار ایده‌آلی را ایجاد نماید؛ به گونه‌ای که شما می‌توانید به سهولت فردی را بیابید که دقیقا با مسئله‌ی شما مواجه شده باشد. SolidWorks دارای یک انجمن آموزشی قدرتمند با حمایت کمپانی اصلی و گروه‌های آموزشی دیگر می‌باشد. کتاب‌های E-book در دسترس متفاوت و همچنین وبسایت‌های آموزشی متنوعی نیز برای این نرم‌افزار موجود می‌باشد. 

بازار کار کتیا و سالیدورکس :

طبیعتا در این فضا و با توجه به هدف‌های تعیین شده برای دو نرم‌افزار سالیدورکس و کتیا توسط شرکت اصلی، یکی از نرم‌افزارها مقصود خود را بر روی صنایع عظیم و کمپانی‌های بسیار بزرگ قرار داده است و دیگری با توجه به جذابیت‌های ظاهری و کارکردی خود و مخاطبین و کاربران عامه‌تری از قشر مهندسین و صنایع مختلف، توانسته است در گسترش فضاهای تعاملی و آموزشی عمومی قوی‌تر عمل نماید. 
با توجه به قابلیت‌های نسبتا مشابه دو نرم‌افزار، نکته‌ای که در بازار کنونی صنایع مختلف در جهان و به خصوص در ایران دیده می‌شود؛ نرم‌افزار سالیدورکس توانسته است بازار مناسبی را به خود اختصاص دهد. البته در این بین نمی‌توان منکر کاربرد گسترده‌ی نرم‌افزار کتیا نیز شد؛ این نرم‌افزار با توجه به پیشینه‌ی طولانی‌تری که در صنایع دارا می‌باشد طبیعتا سهم مناسبی از بازار این صنایع را به خود اختصاص داده است. اما در صورتی که به روند استفاده از این دو نرم‌افزار در جهان و به خصوص در ایران نگاهی بیاندازیم؛ نرم‌افزار سالیدورکس در دوره‌ی کنونی که سهولت در استفاده و جذابیت عملکردی فاکتوری موثر در انتخاب‌ها می‌باشد، توانسته است روند رو به‌ رشد چشم‌گیری را در اختیار خود قرار دهد.

فیچرهای دو نرم‌افزار SolidWork و Catia :

در این قسمت مقاله، قصد داریم نگاهی به فیچرها و قابلیت‌های کاربردی هر کدام از این دو نرم‌افزار سالیدورکس و کتیا بیاندازیم:

 

FEATURES

SOLIDWORKS

CATIA

3D Solid modeling

Integrated Multidisciplinary Approach

Large Assembly Design

Product Design and Styling

Sheet Metal Design

Advanced Surface Modeling

Weldment

Engineering

Plastic and Cast Part Design

Capture Manufacturing Process Intent

Mold Design

Unbreakable Relational Design

Electric Cable Harness and Conduit Design

Systems Engineering

Piping and Tubing Design

Cross-Discipline Development Platform

CAD Import/Export

Model Products in the Context Of Their Real-Life Behaviors

Conceptual Design

Social Design Enviroment

Direct Model Editing

Global Collaborations

Advanced Surface Design

Instinctive 3D Experience

CAD Productivity Tools – SOLIDWORKS Utilities

 

Automatic Drawing View Creation and Update

 

 

 
 

مقایسه‌ی کلی دو نرم‌افزار 

پس از بررسی ویژگی‌های مهم و بعضا متفاوت در دو نرم‌افزار SolidWorks و Catia، می‌توانیم مروری کلی به دو نرم‌افزار در غالب جدول زیر و در کنار هم داشته باشیم. 

 

SOLIDWORKS

CATIA

ایده‌آل برای صنایع متوسط و محصولاتی نسبتا پیچیده (محصولات مصرفی و ماشین آلات کوچک‌تر)

ایده‌آل برای صنایع بزرگ و محصولاتی پیچیده‌ (هواپیما یا کشتی)

یوزرهای فعال و با تعداد بسیار بالا

خاص و محدود به متخصصین

ایجاد تصویر واقعی یک محصول

ایجاد تصویر واقعی یک محصول

رابط کاربری بسیار دوست داشتنی

منحنی یادگیری با شیب مناسب

گستره‌ی وسیعی از فیلدها (البته با تمرکز بر فیلد مهندسی)

تمرکز بر فیلدهای خودروسازی، هوافضا و کشتی

مناسب برای ویندوز

مناسب برای ویندوز و یونیکس (تحت سرور)

فضای بسیار مناسب جهت فرآیند ماشین کاری (CAM Works)

شامل ابزارآلات CAM (Computer-aided manufacturing)

نرم­ افزار سطح متوسط

سطح بالا، برنامه پیچیده

ارزان‌تر

گران‌تر (با توجه به اختصاصی بودن)

شامل ویژگی‌های PDM (Product Data Management)

نرم‌افزار PLM ( Product Life-Cycle Management)

سازگار با پلتفرم Dassault Systems 3D Experience

سازگار با پلتفرم Dassault Systems 3D Experience

 

 

خرید آموزش Solidworks کامل

 

کدام نرم‌افزار را انتخاب کنید؟

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید هردو نرم‌افزار SolidWorks و Catia ابزارهای قدرتمند جهت مدلسازی سه‌بعدی و توسعه‌ی محصول موردنظر می‌باشند، ولی برای نیازهای متفاوت؛ که مثال‌های و ویژگی‌های ذکر شده در این مقاله ‌می‌تواند شما را در شناخت تفاوت‌ها بین دو نرم‌افزار کتیا و سالیدورکس کمک نماید. انتخاب صحیح شما به فیلد کاریتان، اندازه کمپانی‌تان و پروژه‌ای که در حال انجام آن هستید بستگی دارد. 
امیدواریم این مقاله توانسته باشد کمکی هر چند اندک به شما در انتخاب نرم‌افزاری مطمئن جهت پیش‌برد کارهای مهندسی‌تان ارائه داده باشد. در ضمن اگر محتوی این مقاله، نتوانسته نیاز شما را تماما برطرف کند و  مقایسه‌ی کاملی مابین این دو نرم‌افزار برایتان ارائه دهد، به ما اطلاع دهید تا در پست‌های دیگر این مبحث بین این دو نرم‌افزار و یا نرم‌افزارهای دیگری را ادامه دهیم. 
با تشکر از همراهیتان...
سونما را در شبکه های مجازی دنبال کنید (تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب ).
 
 
 
ارسال توسط مدیر وب سایت

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد