آموزش فیچر در سالیدورکس (بخش دوم)
1399/03/15
دسته ها: مقالات آموزش سالیدورکس
سلام، با یک مقالهی دیگر از سری مقالات آموزش رایگان نرمافزار سالیدورکس از سایت سونما در خدمت طراحان محترم هستیم. در مقالهی "آموزش مقدمات زبانه فیچر در محیط نرمافزار سالیدورکس"، مقدماتی از این نوارابزار و برخی ابزارهای موجود در آن ارائه شده است که در صورت نیاز میتوانید به آن رجوع نمائید و از آموزشهای مقدماتی موجود بهرهمند شوید. با توجه به اهمیت همراهی آموزش و انجام تمرین (Learning by doing) مخصوصا در طراحیها و فرآیندهای مهندسی، مناسب است طبق معمول حین آموزش این موضوع، طراحی و مدلسازی یک نمونه را نیز با هم پیش ببریم و با چالشهای موجود در این دستورات حین کار آشنا شویم. برای این امر طراحی یک پیچ را با دستورات و ابزارهای موجود در محیط Feature و مخصوصا ابزارهای موردنظر در این مقاله (دستورات Loft، Swept و Revolve) شروع خواهیم کرد.
**شما میتوانید ویدیوهای آموزشی نرم افزار سالیدورکس را در صفحهی یوتیوب سونما مشاهده نمائید. در ضمن در کانال های تلگرام و اینستاگرام سونما نیز منتظر بهره مندی از نظراتتان میباشیم.
با سونما همراه باشید.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
فهرست مطالب
طراحی یک نمونه (ترسیم پیچ)
اسکچهای اولیهی پیچ را چگونه ایجاد نمائیم؟
تعریف صفحه و ترسیم سطح مقطع بدنهی پیچ
تعریف صفحه و ترسیم سطح مقطع بدنهی پیچ
ترسیم بدنهی پیچ با دستور Loft در محیط Feature
ترسیم گل پیچ با استفاده از دستور Loft
قسمت مخروطی انتهای پیچ را چگونه ایجاد نمائیم؟
ترسیم رزوه پیچ
ترسیم مارپیچ بدنه با استفاده از دستور Helix و Spiral
ترسیم اسکچ رزوه بر روی اسپلاین
ایجاد رزوه با استفاده از دستور Swept
جمع بندی
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
طراحی یک نمونه (ترسیم پیچ)
در ادامهی استفاده و به کارگیری ابزارهای زبانهی فیچر چون Extruded Boss، Fillet، Shell، Revolved Boss و Cut Extrude در مقالهی پیشین، به دستورات دیگری همچون Loft ، Swept و Loft خواهیم رسید، که تحت عنوان مثالی از طراحی یک عدد پیچ از این ابزارها استفاده خواهیم کرد.
**در ابتدای این بخش شما می توانید طراحی نهایی این پیچ مورد نظر را در تصویر زیر مشاهده نمائید.
تصویر نهایی پیچ مدلسازی شده در محیط فیچر نرمافزار سالیدورکس
اسکچهای اولیهی پیچ را چگونه ایجاد نمائیم؟
اگر تا اینجای کار با سونما همراه بوده باشید، احتمالا از مقالات پیشین ارائه شده در سونما بخاطر دارید که اولین مرحله در طراحی یک مدل سهبعدی، ایجاد اسکچ اولیهی آن میباشد (جهت یادآوری مباحث پایهای محیط اسکچ میتوانید به مقالهی "آموزش اسکچ در نرمافزار سالیدورکس" رجوع کنید).
برای طراحی این پیچ نیز ابتدا باید اسکچ بدنهی آن را ترسیم نمائیم، استراتژی در نظرگرفته شده برای طراحی این پیچ به این صورت است که ابتدا اسکچ اولیه، شامل سطح مقطعهای پیچ موردنظرمان را رسم خواهیم کرد و پس از طراحی اسکچهای سطح مقطعهای پیچ، با استفاده از دستورات فیچر ذکر شده ترسیم را کامل خواهیم نمود.
برای اتصال این سطوح مقطع، از دستور لافت استفاده خواهیم نمود و استفاده از دستور Loft نیز مانند مابقی فیچرهای نرمافزار سالیدورکس مستلزم وجود اسکچ هست، بنابراین باید با توجه به پیچ مورد نظر و اندازههای استاندارد پیچ، سطحهای مقطع را در ارتفاعهای مختلف پیچ اندازهگیری و ترسیم کنیم. بهطور مثال سطح مقطع درنظر گرفته شده قسمت سر پیچ در این مثال به شکل شش ضلعیای با قطر 7 میلیمتر خواهد بود و سطح مقطع بدنهی پیچ، دایرههایی با قطرهای متفاوت میباشد.
تعریف صفحه و ترسیم سطح مقطع بدنهی پیچ
با توجه به مطلب ذکر شده فوق، ترسیم اسکچ مقاطع در ارتفاعهای متفاوت نیازمند صفحات مجزایی در این فواصل و مقاطع میباشد. برای این امر نیاز میباشد در ابتدا چند صفحه (Plane) در طول پیچ و در فواصل متفاوت ایجاد کنیم. همانطور که از مقالهی "آموزش کامل Reference Geometry در سالیدورکس" بخاطر دارید (یا می توانید برای مرور این موضوع به آن رجوع نمائید)، برای این امر از ابزار Reference Geometry موجود در Command Manager نرمافزار سالیدورکس استفاده میکنیم و صفحاتی موازی با صفحهی پیشفرض Top و به فواصل 10، 20 و 22 و 27 میلیمتر ایجاد میکنیم.
نوار ابزار فیچر و دستور تعریف صفحه در Reference Geometry نرمافزار سالیدورکس
بدین منظور، مطابق شکل زیر، صفحهی Top را به عنوان مرجع انتخاب میکنیم و فاصلهی هر صفحه را به میلیمتر را اعمال مینماییم. درهر یک از صفحات، به ترتیب از پایین به بالا، اسکچهای زیر را رسم میکنیم (شمارهی اسکچها را به خاطر بسپارید):
1. اسکچ دایره به مرکز مبدا مختصات، با قطر2 میلیمتر(در صفحهی Top)
2. اسکچ دایره به مرکز مبدا مختصات، با قطر5 میلیمتر (در صفحهای به فاصلهی 10 میلیمتر از صفحهی Top)
3. اسکچ دایره به مرکز مبدا مختصات، با قطر3 میلیمتر (در صفحهای به فاصلهی 20 میلیمتر از صفحهی Top)
4. اسکچ دایره به مرکز مبدا مختصات، با قطر5 میلیمتر (در صفحهای به فاصلهی 22 میلیمتر از صفحهی Top)
4. اسکچ شش ضلعی به مرکز مبدا مختصات، با قطر7 میلیمتر (در صفحهای به فاصلهی 27 میلیمتر از صفحهی Top)
اسکچهای فوق را رسم نمائید.
در شکل زیر اسکچ اول و آخر در محیط نرمافزار سالیدورکس نشانداده شده است (مابقی اسکچها نیز مشابه اسکچ دایرهای انتهایی و در اندازههایی متفاوت میباشند):
ترسیم شش ضلعی قسمت سر پیچ در محیط اسکچ نرمافزار سالیدورکس
ترسیم دایره انتهای پیچ در محیط اسکچ نرمافزار سالیدورکس
ترسیم بدنهی پیچ با دستور Loft در محیط Feature
حال، چگونه باید این اسکچهای ایجاد شده را به هم برسانیم و مدل موردنظرمان را ایجاد کنیم؟ اکنون که کار اسکچها به پایان رسیدهاست طبق معمول و برای حجمدهی مدل، به محیط فیچر ورود میکنیم. تنها کاری که در این بخش لازم است تا انجام دهیم استفاده از دستور Loft در نوارابزار فیچر میباشد. ابتدا 3 اسکچ دایرهای بدنهی پیچ را به شکل سه بعدی تبدیل میکنیم و پیچ حالت خمرهای خود را پیدا خواهد کرد.
تنظیمات دستور Loft در محیط فیچر نرمافزار سالیدورکس
مدلسازی اولیهی بدنهی پیچ با دستور Loft در نرمافزار سالیدورکس
ترسیم گل پیچ با استفاده از دستور Loft
اکنون، مرحلهی اول حجمدهی به مدل به پایان رسیده است نوبت به اعمال جزئیات مدل میرسد و این بار دوباره از دستور Loft، برای مدل نمودن قسمت بالایی پیچ استفاده مینمائیم. بدین منظور از اسکچهای شمارهی 3 و 4 استفاده میکنیم.
** همانطور که احتمالا تا به اینجای کار متوجه شدهاید، پاسخ سوال مطرح شده را گرفتهایم؛ دستور Loft مناسبترین ابزار برای ایجاد حجم مابین دو یا چند اسکچ در نرمافزار سالیدورکس میباشد.
ترسیم قسمت پایهی سر پیچ با استفاده از دستور Loft در نرمافزار سالیدورکس
حال، بار دیگر با انتخاب اسکچهای شمارهی 4 و 5، در دستور Loft، سر ششضلعی پیچ را مدل میکنیم.
ترسیم گل پیچ با استفاده از دستور Loft در نرمافزار سالیدورکس
**از آنجاییکه این صفحات کاملا در یک راستا ترسیم شدهاند، نیازی به انتخاب مسیر بین صفحات وجود ندارد و اگر شکل شما دچار بدشکلی شد، تنها کافیست یک بار دیگر اسکچها را انتخاب کنید اما به گونه ای که بر دو نقطهی روبروی هم هر اسکچ کلیک کنید تا نرمافزار به صورت خودکار مسیر مناسب مورد نظر را انتخاب نماید. نقاط سبز رنگی که بر روی شکل مشخص است، همان نقاطی است که برای انتخاب اسکچ بر روی آنها کلیک کردهایم.
تا به این جای کار به تقریب خوبی شکل اصلی پیچ تکمیل شده است.
قسمت مخروطی انتهای پیچ را چگونه ایجاد نمائیم؟
حال میخواهیم انتهای مخروطی پیچ را مدل کنیم، برای این کار دستور Revolve میتواند گزینهی مناسبی باشد. دستور Revolve چگونه کار میکند؟ بیایید تا کار را شروع نمائیم. دوباره از اسکچ و این بار بر روی مدل موجود؛ ابتدا در صفحهی Front، یک Spline را همانند ترسیم موجود در تصویر زیر ایجاد میکنیم. یک سر این منحنی ایجاد شده را با قسمت خارجی مماس میکنیم (قید Tangent). همچنین فاصلهی سر دیگر منحنی از مبدا مختصات را با استفاده از ابزاز Smart Dimension، 3 میلیمتر تعیین میکنیم.
در ضمن شما میتوانید قوائد ایجاد و تحلیل دستور اسپلاین را در مقاله "آموزش کامل دستور اسپلاین در محیط نرمافزار سالیدورکس" مطالعه نمائید.
اکنون خط چین عمودیای را با استفاده از دستور Line از دونقطهی انتهای آزاد منحنی و مبدامختصات (مانند شکل) عبور میدهیم، و دستور Revolve را از نوارابزار فیچر بر روی این اسکچ اعمال میکنیم.
موارد اعمال شده بر روی مدل در محیط اسکچ نرمافزار سالیدورکس
ایجاد مخروط انتهای پیچ با استفاده از دستور Revolve در نرمافزار سالیدورکس
ترسیم رزوه پیچ
ترسیم مارپیچ بدنه با استفاده از دستور Helix و Spiral
حال نوبت به مدلسازی بخش جذاب پیچ یعنی رزوهی آن رسیده است. در نتیجه در این قسمت نیاز به ایجاد مسیری مارپیچ بر روی بدنه خواهیم داشت. بدین منظور در زبانهی فیچر و قسمت Curve، گزینهی Helix and Spiral را انتخاب میکنیم. پس از این کار نیاز به یک اسکچ دایرهای خواهیم داشت تا هلیکس مورد نظر را به رزوه مطلوبمان تبدیل کند.
برای آنکه رزوه از بالای پیچ شروع شود، صفحهی مورد نظر را در انتهای بالایی پیچ انتخاب میکنیم و اسکچ دایرهای به قطر 3 میلیمتر را بر روی آن ترسیم میکنیم.
دستور ایحاد مارپیچ با ابزار هلیکس در نوارابزار فیچر سالیدورکس
**از آنجاییکه بدنهی پیچ صاف نیست و در طول آن تفاوت قطر وجود دارد، برای ترسیم مارپیچِ رزوه موردنظرمان از تنظیمات گام و دور متغیر استفاده میکنیم. و اطلاعات را مطابق جدول زیر به آن میدهیم تا مارپیچ کاملا روی سطح بدنهی پیچ سوار شود.
نمای مارپیچ ایجاد شده روی بدنه پیچ در محیط نرم افزار سالیدورکس
جدول گام و دور و قطر مارپیچ در نرمافزار سالیدورکس
** میتوانید در تصویر زیر، انتخابها و تنظیمات موجود در دستور هلیکس را مشاهده نمائید و با توجه به اندازههای مورد نظر هلیکس را ایجاد نمائید.
تنظیمات ترسیم مارپیچ در محیط نرمافزار سالیدورکس
خط زرد رنگ موجود، مارپیچی است که رزوه روی آن مدل میشود، همانطور که ذکر شد برای مدلسازی رزوه نیاز به ایجاد اسکچ مقطع آن داریم. این اسکچ را به صورت دندانهای سر تخت در صفحهی Front، ترسیم میکنیم. با ما همراه باشید.
ترسیم اسکچ رزوه بر روی اسپلاین
اندازهها و طرح اسکچ موردنظر در تصویر قابل مشاهده است، باید دقت شود که طرح اسکچ حتما بهصورت یک خم بسته باشد. برای مقید و ثابت شدن این ترسیم، از دادن قیود و اندازههای مناسب استفاده میکنیم. قید عمودی بودن نقاط پایهی رزوه و قید برابری اندازهی خطوط ساق آن، باعث میشود رزوهای متقارن داشته باشیم و همچنین برای آن که این ترسیمه وسط خط هلیکس باشد تا رزوه نهایی به درستی ساخته شود ( برای فهم بهتر به تصویر زیر توجه نمائید).
اسکچ رزوه موردنظر و قیود آن در محیط اسکچ نرمافزار سالیدورکس
ایجاد رزوه با استفاده از دستور Swept
حال چگونه اسکچ مقطع ایجاد شده را توسط هلیکس انتقال دهیم؟ اکنون وقت حجمدهی به ترسیم ایجاد شده میباشد. با استفاده از دستور Swept در تب فیچر سالیدورکس (در کنار مابقی دستورات!)، اسکچی که برای سطح مقطع رزوه ترسیم کردهایم را روی مارپیچِ رسمشده میچرخانیم و شکل سهبعدی رزوه ایجاد خواهد شد.
مدلسازی نهایی رزوه با دستور Swept در نرمافزار سالیدورکس
جمعبندی
اکنون که کار طراحی مدل موردنظر و آموزش ابزارهای جدیدی از زبانه فیچر به پایان رسیده است. احتمالا ابزارهایی که در این بحث مشاهده کردهاید در بسیاری از طراحیهایتان مورد استفاده شما قرار بگیرند. همانطور که در مثال ایجاد شده مشاهده کرده اید، ما توانستیم تنها با استفاده از سه یا چهار دستور در محیط فیچر، صفر تا صد یک قطعه مهندسی چون پیچ را ایجاد نمائیم.
شاید بتوان این نمونهی طراحی شده در این مقاله را با استفاده از ابزارهای دیگری نیز ایجاد نمود اما بهینهترین ابزارها برای انجام این قطعه، احتمالا همین موارد باشند. سعی کنید در فرآیند طراحیتان، با آشنایی کامل با ابزارهای موجود در نرمافزار سالیدورکس (یا دیگر نرمافزارها!) بهترینها را انتخاب کنید و مطلوب خود را به بهترین نحو ایجاد نمائید.
با آرزوی موفقیت. سونما...
مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله :
https://help.solidworks.com/2018/english/SolidWorks/sldworks/t_Creating_a_Sweep.htm
https://help.solidworks.com/2018/english/SolidWorks/sldworks/t_Creating_Revolve_Features.htm
https://help.solidworks.com/2019/english/SolidWorks/sldworks/c_Lofts_top.htm
کتاب های آموزشی Solidworks