• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سالیدورک اسکچ فارسی پروژه محور + ویدیو فارسی

آموزش سالیدورک اسکچ فارسی پروژه محور + ویدیو فارسی

آموزش اسکچ در سالیدورک (بخش دوم)

1399/03/08

 

همانطور که در مقاله‌ی پیشین با موضوع اسکچ در سونما به خاطر دارید، این محیط ابتدایی ترین محیط نرم‌افزار سالیدورکس و پایه‌ی تمامی طراحی‌های ایجاد شده در این محیط می‌باشد. در مقاله‌ی پیشین با موضوع اسکچ مواردی چون: بررسی نحوه‌ی شروع کار در محیط Sketch، انتخاب صفحه‌ی ترسیم، اندازه‌گذاری با استفاده از ابزار Smart Dimension، معین نمودن ترسیم و ترسیم خطوط با استفاده از ابزار Line ارائه شده است. در صورتی که نیاز به مرور این مطالب دارید، می‌توانید به مقاله‌ی "آموزش مقدماتی اسکچ و ایجاد ترسیم در سالیدورک" رجوع نمائید. در این مقاله که پیش روی شماست، بر دیگر ابزارها و ویژگی‌های موجود در محیط Sketch نرم‌افزار SolidWorks خواهیم پرداخت. 
 
*شما می‌توانید نظراتتان را با ما در کانال های سونما در شبکه های مجازی تلگرام، اینستاگرام و یوتیوپ در میان بگذارید و از مطالب دیگر Soonama بهره‌مند شوید. 
 

در ابتدای این مقاله مروری بر فهرست مطالب موجود خواهیم داشت. با ما همراه باشید...

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست مطالب

ابزارهای ترسیم
  •  ابزار ترسیم مستطیل (Rectangle)
  •  ابزار ترسیم کمان (Arc)
Trim Entities (برش طرح‌ها)
  • انواع Trim
  • گزینه‌های دیگر دستور Trim
ابزار Convert Entities
ابزار Offset Entities
ابزار Mirror Entities
ابزار Sketch Pattern
جمع‌بندی
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

خرید آموزش Solidworks کامل

ابزارهای ترسیم 

ابزارهای ترسیم محیط اسکچ که پایه‌ی ایجاد تمامی نماهای دوبعدی در نرم‌افزار سالیدورکس می‌باشند را می‎‎‌توانید در Command Manager این محیط در کنار دستور Smart Dimension مشاهده نمائید. این ابزارها عبارت‌اند از ابزارهای ترسیم: خط، دایره، منحنی، مستطیل، کمان، انواع بیضی، چند‌ضلعی، فیلت، نقطه و ...
تقریبا این ابزارها تمامی ترسیم‌های مورد نظر را شامل خواهند شد و تنها کافیست تا با کلیک بر روی آیکون دستور موردنظر و فعال نمودن آن ابزار، طرح دوبعدی خود را بر روی محیط کاری نرم‌افزار سالیدورکس ایجاد نمائیم. 
در مورد انتخاب ابزارها و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها چالش خاصی وجود نخواهد داشت. صرفا انتخاب و سپس ایجاد ترسیم؛ انتخاب ابزار برای ایجاد طرح مورد نیاز هم با توجه به آیکون‌های مناسبی که برای هر کدام از ابزارها در محیط Sketch سالیدورکس در نظر گرفته شده است کار دشواری نمی‌باشد. 
 ابزارهای موجود در محیط Sketch  نرم‌افزار Solidworks
ابزارهای موجود در محیط Sketch  نرم‌افزار Solidworks
 
در این بخش، جهت مرور بر این ابزارها و عدم طولانی کردن بحث، با توجه به توضیحات ارائه شده در مقاله‌ی پیشین در مورد ابزار Line، دو ابزار Rectangle و Arc را بررسی خواهیم نمود. به Property Manager و قابلیات موجود در این ابزارها دقت نمائید (مابقی دستورات نیز شباهت بسیاری به این دستورات دارند).
 

ابزار ترسیم مستطیل (Rectangle)

همانطور که از نام این ابزار برمی‌آید، این ابزار برای ایجاد مستطیل در محیط کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در استفاده از این ابزار می‌توانید از چهار مدل ترسیم: از گوشه، از مرکز، با استفاده از سه گوشه، سه نقطه در وسط و متوازی‌الاضلاع را استفاده نمائید. در تصویر زیر می‌توانید نحوه‌ی استفاده و مدل‌های مختلف فعال نمودن این ابزار را مشاهده نمائید.
 ابزار ترسیم مستطیل در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورکس
ابزار ترسیم مستطیل در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورکس
 

ابزار ترسیم کمان (Arc)

این ابزار جهت ایجاد کمان و اشکال دایروی به کار برده می‌شوند. در تصویر زیر می‌توانید مدل‌های ایجاد آن را مشاهده نمائید.

ابزار ترسیم کمان در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورکس
ابزار ترسیم کمان در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورکس
 
**همانطور که در مقاله‌ی پیشین نیز ذکر شد، مابقی ابزارها نیز همانند این دو ابزار بررسی شده می‌باشند و می‌توان با انتخاب مدل ایجاد آن ابزار، مطلوب و خواسته‌ی مورد نظر را تامین نمود. برای جلوگیری از طولانی شدن و خسته‌کننده شدن بحث از توضیح در مورد ادامه این ابزارها خودداری می‌کنیم.
 

Trim Entities (برش طرح‌ها)

ابزار کاربردی دیگر در این محیط و حین ایجاد نمودن Sketch مدل مورد نظر، ابزار Trim می‌باشد. حتما برای شماهم پیش آمده که حین طراحی دوبعدی مدل‌تان نیاز به قیچی کردن بخش‌هایی از Sketch وجود داشته باشد؛ اینجاست که ابزار Trim Entities به کار می‎‎‌آید. 
این ابزار را می‌توانید در Command Manager مشاهده نمائید (به تصویر زیر توجه فرمائید).
 
ابزار Trim Entities در محیط Sketch نرم‌افزار SolidWorks
ابزار Trim Entities در محیط Sketch نرم‌افزار SolidWorks
 

انواع Trim

وقتی وارد ابزار Trim می‌شوید، چهار نوع انتخاب پیش روی شماست که عبارت‌اند از: 

• Power Trim

• Corner

• Trim away inside

• Trim away outside

• Trim to Closest
انتخاب های مختلف ابزار Trim

حالات مختلف ابزار Trim
 
تا حدودی با نام و آیکون این مدل‌ها می‌توان کارایی آن‌ها را مشخص نمود. اما در صورت به توضیحات بیشتر ادامه‌ی این بخش را مطالعه فرمائید.
 

Power Trim

در این مدل، کافی است با کلیک بر روی نقطه‌ای و حرکت کرسر موس در طول ناحیه‌ی مورد نظر، یا هر جایی در صفحه برش خود را انجام دهید. برای گسترش طرح نیز می‌توان دکمه شیفت را نگه داشته و کرسر را حرکت دهید.
برای مثال مثال زیر را در نظر بگیرید؛ هدف نگه‌داری قسمت مشترک دو ترسیم بیضی و مستطیل می‌باشد. برای این کار ابزار Trim و سپس حالت Power Trim را فعال می‌کنیم.
استفاده از ابزار Trim و دستور power trimاستفاده از ابزار Trim و دستور power trim
برش ناحیه‌ی بیرونی ترسیم با استفاده از ابزار Trim و دستور power trim
 

Corner

در این حالت، با انتخاب دو ترسیم، می‌توان خطوط اضافی گوشه‌ها را حذف نمود (به تصویر زیر توجه فرمائید).
 
 حذف گوشه‌ها توسط ابزار Trim و دستورcorner
حذف گوشه‌ها توسط ابزار Trim و دستورcorner
حذف گوشه‌ها توسط ابزار Trim و دستورcorner
 

Trim away inside

این حالت انتخاب در ابزار Trim، به گونه‌ای است که با انتخاب دو مرز موجود در دو طرف طرح یا صفحات موجود و سپس انتخاب خطوط موجود در ناحیه‌ی بین دو مرز، آن‌ها را از طراحی‌تان حذف می‌کنید. این آپشن تنها ناحیه‌ی داخلی مرزهای انتخابی را حذف می‌کند.
 
 استفاده از ابزار Trim و دستور Trim away inside در محیط اسکچ
 استفاده از ابزار Trim و دستور Trim away inside در اسکچ
حذف خطوط میانی بین دو مرز انتخابی با استفاده از ابزار Trim و دستور Trim away inside
 

Trim away outside

این حالت تماما مانند حالت پیشین می‌باشد؛ تنها با تفاوت در ناحیه‌ی حذفی، که در این حالت تمامی پارامترهای انتخابی ناحیه‌ی بیرون دو مرز را می‌توان حذف نمود (برای این مورد همان طرح بالا را در نظر می‌گیریم).
 
 استفاده از ابزار Trim و دستور Trim away outside در اسکچ
حذف خطوط بیرونی دو مرز انتخابی با استفاده از ابزار Trim و دستور Trim away outside
 

Trim to closest

این حالت، به گونه‌ای است که با انتخاب یک قسمت از طرح، آن قسمت را تا نزدیک‌ترین تقاطع قطع خواهد کرد (به تصویر زیر توجه فرمائید).
 استفاده از ابزار Trim و دستور Trim to closest در اسکچ
 استفاده از ابزار Trim و دستور Trim to closest در اسکچ
حذف بخش‌های از طرح با استفاده از ابزار Trim و دستور Trim to closest
 

گزینه‌های دیگر دستور Trim

خب، تا اینجای کار انواع مدل برش مورد نیاز و موجود برای ایجاد طرح‌ها در محیط نرم‌افزار سالیدورکس را با هم مرور کردیم. اما همانطور که احتمالا در تمامی بخش‌ها نیز مشاهده نمودید؛ دو گزینه در قسمت پایینی بخش Property manager ابزار Trim وجود دارد.
ابزار trim در نسخه‌ی  SOLIDWORKS 2020 دو آپشن جدید پرکاربرد را برای طراحان فراهم می‌نماید که در ارتباط با Construction geometry (خط چین‌های هندسه‌ی اولیه) حین اعمال برش می‌باشند. اکثر اوقات دلیلی که ممکن است طراح بخواهد تا هندسه ساختاری خود را نگه دارد، ساده‌تر بودن اعمال قید به Sketch می‌باشد. اکنون حفظ این خطوط  Construction geometry را با استفاده از دستور power trim بررسی خواهیم کرد. برای این امر بر روی دو گزینه‌ی موجود در قسمت پایینی دستور Trim کلیک کنید تا اولا قسمت‌های بریده شده از طرح اصلی به عنوان Construction geometry بمانند و برشی نیز بر روی Construction geometry اعمال نشود (این دو گزینه را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید).
 Construction geometry در تنظیمات دستور trim در اسکچ
فعال نمودن دو گزینه مربوط به Construction geometry در تنظیمات دستور trim
 
برای مثال به اسکچ زیر توجه فرمائید. در Sketch زیر تعدادی خط‌چین‌ با مابقی طرح تداخل دارند. فلش‌ها خطوطی که قرار است حذف شوند را نشان می‌دهد.
 بخش‌های حذفی Sketch
فلش‌های قرمز به بخش‌های حذفی Sketch اشاره دارد
 

Keep trimmed entities as construction geometry

در اینجا مشاهده می‌کنید که درصورت فعال بودن گزینه‌ی اول و برش نواحی مشخص شده، مشاهده خواهید کرد که هندسه‌ی گوشه‌ها می‌ماند و رفرنس‌های ابعادی شکل نیز تغییری نخواهند کرد (درصورت عدم استفاده از این گزینه، اندازه‌های مرتبط حذف خواهند شد).
 
 حفظ Construction geometry در اسکچ
حفظ Construction geometry با فعال نمودن گزینه مورد نظر
 عدم حفظ construction geometry در محیط اسکچ
عدم نگهداری construction geometry و رفرنس‌های ابعادی موجود در صورت عدم استفاده از گزینه موجود
 

Ignore trimming of construction geometry

آپشن دوم در تنظیمات دستور تریم،  "Ignore trimming of construction geometry" می‌باشد. این آپشن زمانی که شما در حال حذف بخش‌های مختلف طراحی‌تان که با خط‌چین‌های هندسی تداخلاتی دارند، هستید به کار می‌آید. در صورت استفاده از این آپشن Construction geometry اسکچ‌تان در برش تغییری نخواهد کرد.
 عدم برش Construction geometry در اسکچ
عدم برش Construction geometry درصورت استفاده از گزینه‌ی موجود
 برش Construction geometry در محیط اسکچ
برش Construction geometry درصورت عدم استفاده از گزینه‌ی موجود
 
**همانطور که در این بخش و مثال‌های فوق نیز مشاهده نمودید، دو گزینه‌ی موجود در دستور Trim نیز می‌توانند اثرگذاری مناسبی بر Sketch نهایی بگذارند؛ مخصوصا در اندازه‌دهی و اعمال قیود به بخش‌های یک ترسیم.
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

ابزار Convert Entities

Solidworks ابزار بسیاری برای ساده نمودن فرآیند طراحی در محیط‌های مختلف خود داراست. یکی از این ابزارهای کاربردی در محیط اسکچ، Convert Entities می‌باشد. در این بخش قصد داریم تا در مورد این ابزار بحث کنیم.
گاهی اوقات لازم است تا اسکچی از صفحه‌ای بر روی (یا با فاصله‌ای از) صفحه‌ یا سطحی دیگر انتقال دهیم که این انتقال می‌تواند کپی یک اسکچ Fully defined با اندازه‌هایی مشخص برای ایجاد فیچر، بدون نیاز به ایجاد آن از اول باشد. این کار با استفاده از ابزار Convert Entities در نرم‌افزار SolidWorks صورت می‌پذیرد.
اولین موردی که برای Convert کردن یک اسکچ لازم است، یک Sketch معین ایجاد شده بر روی یک سطح ی صفحه می‌باشد. به دایره‌ی ترسیم شده برروی حجم مستطیلی موجود در تصویر زیر توجه فرمائید. 
 اسکچ یک حجم مستطیلی
فرض کنید مطلوب ما در این مثال انتقال این اسکچ بر روی صفحه‌ای با فاصله‌ای از وجه بالایی این حجم می‌باشد (که البته مقصود از این کار صرفا جنبه‌ی آموزشی می‌باشد). برای این کار، ابتدا با استفاده از دستور plane در reference geometry نرم‌افزار سالیدورکس، صفحه‌ای با فاصله‌ای معین از وجه بالایی حجم ایجاد می‌نمائیم (برای مطالعه بیشتر در مورد بخش reference geometry و نحوه‌ی افزودن صفحه به محیط کاری توسط دستور plane، می‌توانید به مقاله‌ی " آموزش کامل Reference Geometry در سالیدورکس" رجوع نمائید).
 صفحه‌ی ایجاد شده توسط دستور Plane در فاصله‌ای معین تا وجه مستطیل
صفحه‌ی ایجاد شده توسط دستور Plane در فاصله‌ای معین تا وجه مستطیل
 
اکنون وارد اسکچ صفحه‌ی فوق شوید و سپس بر روی دستور Convert entities در Command manager نرم‌افزار سالیدورکس کلیک کنید.
 ورود به دستور Convert Entities در محیط اسکچ نرم‌افزار Solidworks
ورود به دستور Convert Entities در محیط اسکچ نرم‌افزار Solidworks
 
حال می‌توانید با انتخاب اسکچ دایره‌ی موجود بر روی حجم مستطیل در باکس دستور Convert این انتقال را انجام دهید.
 انتقال اسکچ دایره بر روی صفحه‌ی ایجاد شده توسط ابزار Convert
انتقال اسکچ دایره بر روی صفحه‌ی ایجاد شده توسط ابزار Convert
 
همانطور که مشاهده نمودید، توانستیم با استفاده از ابزار convert در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورکس، بدون نیاز به ترسیم دوباره، اسکچ خود را بر روی صفحه‌ای جدید (یا سطح!) کپی نمائیم. البته همانطور که ذکر شد کار انجام شده در این مقاله صرفا جنبه‌ی آموزشی داشته و اسکچ دایره‌ای اسکچی بسیار ساده برای ایجاد کردن می‌باشد. اما ممکن است در موقعیت‌هایی نیاز به ایجاد ترسیمی پیچیده بر روی بخش دیگری از حجم موردنظرمان وجود داشته باشد که این ابزار کاربردی به کمک‌مان خواهد آمد. 
این فرآیند و استفاده از ابزار Convert می‌تواند تاثیر بسیار شگرفی بر افزایش سرعت طراحی و کاهش زحمات ناشی از اندازه‌گذاری و طراحی دوباره در ایجاد کردن یک پارت برایمان به ارمغان بیاورد.
 

ابزار Offset Entities

ابزار Offset entities، یکی دیگر از ابزارهای موجود در نوارابزار محیط Sketch نرم‌افزار Solidworks می‌باشد که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم. برخلاف ابزار Convert Entities که جهت کپی طرح بر روی صفحهات دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت، ابزار Offset Entities جهت کپی نمودن ترسیم بر روی همان صفحه کاربرد دارد. 
برای انجام این کار، تنها کافی است لبه‌های ترسیم خود را انتخاب کرده و سپس بر روی گزینه‌ی Offset Entities کلیک کنید. خواهید دید که بعد از مشخص نمودن اندازه‌ی موردنظرتان این کپی انجام خواهد شد (به تصویر زیر توجه فرمائید).
 ابزار Offset Entities و کپی اسکچ ایجاد شده در فاصله‌ی مشخص از ترسیم اولیه در نرم‌افزار SOLIDWORKS
ابزار Offset Entities و کپی اسکچ ایجاد شده در فاصله‌ی مشخص از ترسیم اولیه در نرم‌افزار SOLIDWORKS
 
خب، همانگونه که مشاهده می‌کنید، توانستیم کپی ترسیم خود را بر روی همان صفحه کاری‌مان ایجاد نمائیم.
اما بد نیست نگاهی به دیگر تنظیمات موجود در دستور Offset Entities بیاندازیم و کاربرد هر کدام را مرور کنیم. 
 
Add Dimension: افزودن اندازه Offset اعمال شده به طرح جهت ویرایش ساده‌تر فاصله در ادامه کار
Reverse: معکوس نمودن جهت اعمال Offset (درونی یا بیرونی)
Select chain: انتخاب کل زنجیره به صورت یک جا
Bi-Directional: اعمال Offset به صورت دو طرفه (هم داخل و هم بیرون ترسیم)
Cap ends: انتخاب نحوه‌ی بستن یک ترسیم باز (به دو صورت خطی یا منحنی)
Construction geometry: ایجاد هندسه‌ی ساختاری (برای ترسیم اولیه یا ترسیم جدید)
 گزینه Add Dimension
Add Dimension  گزینهفعال نمودن 
 فعال نمودن گزینه Reverse
فعال نمودن گزینه Reverse
 فعال نمودن گزینه Select chain
فعال نمودن گزینه Select chain
 فعال نمودن گزینه Bi-directional
فعال نمودن گزینه Bi-directional
 فعال نمودن گزینه  Cap ends ( به صورت منحنی)
فعال نمودن گزینه Cap ends ( به صورت منحنی)
فعال نمودن گزینه  Construction geometry  (بر روی ترسیم اولیه)
فعال نمودن گزینه Construction geometry  (بر روی ترسیم اولیه)
 

ابزار Mirror Entities 

این ابزار همانطور که از نام آن برمی‌آید، جهت تصویر کردن یک ترسیم حول یک خط یا محور به کار برده می‌شود. کاربرد این دستور نیز همانند دو دستور پیشین، ساده کردن فرآیند ایجاد ترسیم‌های نسبتا پیچیده با کپی کردن یک نمونه ایجاد شده آن می‌باشد. 
در تصویر زیر می‌توانید نحوه‌ی استفاده از این دستور را مشاهده نمائید.
 تصویر کردن اسکچ دایره‌ای حول محور موجود توسط دستور Mirror  در محیط اسکچ نرم‌افزار Solidworks
تصویر کردن اسکچ دایره‌ای حول محور موجود توسط دستور Mirror  در نرم‌افزار Solidworks
 
در ضمن می‌توان با برداشتن تیک کپی موجود در تنظیمات این دستور صرفا تصویر ایجاد شده را در محیط کاری نگه داشت.
 

ابزار Sketch Pattern

ابزار بعدی مورد بررسی به ترتیب ابزارهای موجود در محیط اسکچ، Sketch Pattern از خانواده‌ی دستورات Pattern یا الگو در محیط نرم‌افزار سالیدورک می‌باشد. این مجموعه ابزار شامل دو زیرمجموعه‌ی Linear Sketch Pattern و Circular Sketch Pattern می‌باشد. طبیعتا این دستور و در کل دستورات الگوسازی نیاز به مقاله‌هایی جداگانه جهت بررسی و بحث خواهند داشت که در ادامه‌ی مقالات سونما به آن خواهیم پرداخت. در این بخش نیز با رعایت اختصار بررسی‌ای بر این دستور خواهیم داشت.

دستور Linear Sketch pattern و Circular Sketch Pattern همانگونه که از نام آن‌ها بر می‌آید دستوری جهت کپی برداری از اسکچ طراحی شده در تعداد بالا در جهت‌های متفاوت (در راستاهای خطی و یا دایروی) درترسیم‌ها‌ی ایجاد شده می‌باشد و تاثیر به سزایی بر سرعت و راندمان طراحی طراح خواهد گذاشت. برای استفاده از این دستور به تصویر زیر توجه فرمائید.

 مدل ایجاد شده و اسکچ دایره‌ی ترسیم شده جهت بررسی دستور Linear Sketch Pattern

مدل ایجاد شده و اسکچ دایره‌ی ترسیم شده جهت بررسی دستور Linear Sketch Pattern

همانگونه که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، وارد اسکچ صفحه‌ی فوقانی مدل استوانه‌ای شده‌ایم و دایره‌ای برای تعیین محل قرارگیری پیچ بر روی آن ترسیم نموده‌ایم. به طبع ما در اینجا به تعداد بیشتری از این اسکچ نیاز خواهیم داشت. اکنون دو راه پیش روی طراح خواهد بود؛ یک، اینکه تک تک دایره‌ها (یا هر طرح نسبتا پیچیده‌تری) را در همین اسکچ ایجاد نماید و دو، از دستور معرفی شده استفاده نمائیم. همانطور که ذکر شد، هر چه تعداد کپی مورد نیاز و پیچیدگی طرح بیشتر باشد، نیاز به این دستور و دستورات خانواده‌ی پترن در محیط ‌های دیگر محسوس‌تر خواهد شد. 
پس، بدون خروج از محیط اسکچ و باتوجه به دایره‌ای بودن  مسیر کپی‌برداری در نظر گرفته شده در این مثال، از منوی دراپ داون کنار این دستور وارد ابزار  Circular Sketch Pattern  می‌شویم. می‌توانید موقعیت دستور Sketch Pattern را در محیط کاری نرم‌افزار سالیدورک در تصویر زیر مشاهده فرمائید.

موقعیت دستور Sketch Pattern در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک

موقعیت دستور Sketch Pattern در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک

در پراپرتی منیجر این دستور، باید مسیر دایره‌ای مورد نظر (و در مدل خطی، مسیر مستقیم مورد نظر) را انتخاب نمائید. برای این کار تنها کافی است پارامتری مناسب مانند انحنا یا خطی یا محیط دایره را برگزینیم. البته باتوجه به هوشمندی نرم‌افزار شما تنها المان مورد نظری را که می‌خواهید با استفاده از دستور کپی شود را برگزینید، سپس نرم‌افزار مناسب‌ترین مسیر را به صورت خودکار انتخاب می‌نماید و اینگونه می‌توانید در صورت مغایرت کپی‌برداری پیشنهادی، مسیر را با انتخاب‌هایی دیگر تغییر دهید. 
در تصویر زیر همانگونه که مشاهده می‌شود، ما متناسب با مطلوب تعریف شده‌مان، اسکچ دایره را انتخاب نموده‌ایم و نرم‌افزار نیز مسیر دایره‌ای مد نظرمان را پیشنهاد داده است. 
در اینجا تنها کافی است تغییرات تعداد و یا فاصله‌ی بین المان ها را تنظیم نمائید تا نتیجه‌ی موردنظرتان حاصل گردد.
به تصویر زیر توجه فرمائید.

نحوه‌ی استفاده از دستور Sketch Pattern در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک

نحوه‌ی استفاده از دستور Sketch Pattern در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک

تنظیمات دیگر جهت تنظیم تعداد و یا نحوه‌ی فاصله گذاری را نیز می‌توانید مشاهده نمائید و متناسب با طراحی و مدلسازی مورد نظرتان تغییر دهید. در ضمن بخشی نیز تحت عنوان Instances to Skip در انتهای این دستور واقع شده است که با انتخاب برخی از المان‌های ناخواسته‌ی کپی شده می‌توان آن‌ها را از فرآیند پترن حذف نمود.

 

 

خرید آموزش Solidworks کامل

جمع‌بندی

به پایان یکی دیگر از مقالات آموزشی نرم‌افزار محبوب SolidWorks رسیده‌ایم. در این مقاله و در ادامه‌ی مقاله‌ی پیشین در مورد محیط Sketch نرم‌افزار سالیدورکس، موارد بیشتر از دستورات و ابزارهای موجود در این محیط را مورد بررسی قرار دادیم. ابزارهایی چون: دستورات ترسیمی ابتدایی (دایره، منحنی، مستطیل و ...)، ابزار Trim و حالات آن، ابزارهای انتقالی  Convert و Offset Entities  و در پایان نیز ابزار تصویر کردن اشیاء حول یک محور یا Mirror Entities . این ابزارها و دیگر ابزارهای محیط اسکچ از پایه‌ای ترین کمک‌های طراح سالیدورکس برای ایجاد مدل دوبعدی مورد نظر می‌باشند. البته هنوز هم با فراگیری این موارد، نمی‌توان گفت که برا محیط اسکچ مسلط شده‌ایم؛ استفاده صحیح و به موقع از ابزارها و بهینه رفتار کردن حین طراحی، لازمه‎‎‌ی بالابردن راندمان یک طراح سه‌بعدی می‌باشد. 
سعی کنید با تمرین و تکرار و طراحی مدل‌های متفاوت تسلط خود را بر این ابزارها بالا ببرید. 
ممنون از همراهی‌تان...
 

ویدئو آموزش محیط اسکچ در سالیدورکس : 

 

مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله :


 
 
 
 
 
ارسال توسط یاسر روح الهی

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد