• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سالیدورک رایگان کانتورها و ابزار انتخاب کانتور فارسی

آموزش سالیدورک رایگان کانتورها و ابزار انتخاب کانتور فارسی

کانتورها و ابزار انتخاب کانتور در سالیدورکس

1398/11/17
آیا به فکر ساده کردن فرایند طراحی خود در Solidworks هستید؟ آیا می‌توان برای ساخت فیچر بر روی یک سطح و بجای استفاده از چندین اسکچ برای ساخت قطعه، از آلترناتیو دیگری استفاده کرد؟ طراحی اسکچ‌ها و اعمال فیچر بر روی آن‌ها طبیعتا از کارهای مهم و پرکاربرد حین کار با نرم‌افزار سالیدورک می‌باشد؛ در نتیجه بهبود این فرآیند می‌تواند کمک شایانی به طراحی شما بکند.
پاسخ به سوالات بالا و بهبود فرآیند طراحی شما در محیط نرم‌افزار سالیدورکس، در گرو استفاده از multiple Contours می‌باشد. با استفاده از ابزار Contour select، می‌توانیم نواحی (یا پروفیل‌های) مختلفی از اسکچ را برای حجم دهی و حجم برداری استفاده نمود. برای مثال می‌توانیم این انتخاب‌ها را در اعمال فیچرهای بسیاری، شامل فیچرهای Extruded  boss و Extruded cut استفاده کنیم.
پس بیائید با یادگیری این که چه چیزهایی یک کانتور را تشکیل می‌دهند، کار خود را شروع کنیم.
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

کانتور چیست؟ نحوه انتخاب آن در سالیدورک چگونه است؟ :

تعریف کانتور به این گونه است که یک کانتور صرفا یک شکل محصور است و ما همیشه آن‌ها را در دایره‌ها، مستطیل‌ها و مربع‌ها دیده ایم.
 نمایش کانتورها یا Contour در قسمت اسکچ solidworks 2020
نمایش کانتورها در در ترسیم مستطیل، مربع و دایره در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک 
 
هر چه کانتورهای بسته‌ی بیشتری به اسکچ خود اضافه کنیم، کار پیچیده‌تر می‌شود. این multiple Contours مناطقی را در اسکچ‌ ما ایجاد می کنند؛ مثل شکل زیر: 
 کانتورها و مناطق ایجاد شده توسط contour ها در اسکچ solidworks 2020
کانتورها و مناطق ایجاد شده توسط کانتورها در محیط اسکچ نرم‌افزار سالیدورک
حالا کانتورها در دسترس هستند تا به صورت با هم یا مجزا انتخاب شوند و برای فیچرهای مدنظر ما مورد استفاده قرار گیرند. کانتورها را می‌توان با کلیک بر روی آن‌ها و یا استفاده از Contour Select tool  (ابزار انتخاب کانتور) به صورت تکی انتخاب کرد یا با نگه داشتن کلید Ctrl، انتخاب چندگانه پروفیل‌های مختلف را انجام داد.
اگر بخواهیم در فرایند انتخاب کانتورها عمیق‌تر شویم، باید توضیح پیرامون preselection را شروع کنیم. Contour Select tool ابزاری است که به ما امکان می‌دهد تا پروفیل کانتورها یا نواحی اطراف آن را preselect کنیم. ابزار انتخاب کانتور را می‌توانیم پس از کشیدن اسکچ و همان موقع که در محیط اسکچ قرار داریم با کلیک راست کردن در منطقه گرافیکی ، scroll down کردن در منوی ظاهر شده و کلیک کردن بر روی گزینه‌ی Contour Select Tool انتخاب کنیم.
 
 نحوه انتخاب ابزار contour select tool در solidworks 2020
نحوه‌ی انتخاب ابزار انتخاب کانتور در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 
حال و پس از انتخاب ابزار contour select، در کنار کرسر موس نماد کانتور را مشاهده می‌کنید که معین می‌کند که می‌توانیم مناطق مختلف را در کانتورها یا در پروفایل آن‌ها انتخاب کنیم.
همانطور که در شکل زیر نیز مشاهده می‌کنید می‌توان با کلیک بر روی یکی از اضلاع کناری اشکال و سپس انتخاب فضای درونی کانتور، کانتور مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس feature خود را بر روی آن اعمال کنید.
 انتخاب کانتور اسکچ مورد نظر توسط ابزار select contour tool در solidworks 2020
انتخاب کانتور مورد نظر با استفاده ابزار contour select (مقطع صورتی رنگ انتخاب شده است)
 
این نکته را هم در نظر بگیرید که می‌توان بدون ابزار Contour Select  نیز انتخاب مورد نظر را انجام داد؛ برای این کار مانند قبل فقط کافی است بر روی پروفیل کانتور کلیک کرده و سپس فیچر مورد نظر خود را مثل فیچرهای extruded Boss و Extruded Cut انتخاب کنید.
 انتخاب کانتور اسکچ بدون ابزار select contour tool در solidworks 2020
انتخاب پروفیل کانتور بدون ابزار contour select (صرفا با نگه داشتن Ctrl و انتخاب اضلاع کانتور مورد نظر)
 
اگر هم داخل فضای اسکچ هستید می‌توانید بر روی یک فیچر مثل Extruded Boss, Base کلیک کنید و سپس کانتورهای مورد نظر خود را برگزینید؛ برای این کار می‌توانیم از Selected Contours box (باکس کانتورهای انتخاب شده) استفاده کنیم و روی پرفیل کانتور یا shaded Contour region (ناحیه‌ی سایه‌دار کانتور) کلیک کنیم؛ نحوه‌ی این فرآیند را نیز در شکل زیر ملاحضه می‌کنید.
 انتخاب کانتور اسکچ توسط دستور selected contour box در solidworks 2020
انتخاب کانتورها بوسیله‌ی Selected Contours box در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 
خب، به پایان مقاله‌ی دیگری از سری مقالات آموزش نرم‌افزار Solidworks رسیدیم؛ در این مقاله، در باره چیستی کانتورها و چگونگی انتخاب آن‌ها در نرم‌افزار سالیدورک بحث کردیم.  همانطور که در بالا توضیح داده شده است انتخاب کانتورها جهت اعمال Feature مورد نظر، روش‌های متفاوتی دارد که شامل: انتخاب آن‌ها با استفاده از ابزار Contour Select، انتخاب و کلیک کردن روی کانتور مورد نظر و سپس انتخاب sketch feature و کلیک بر روی فیچر مورد نظر و سپس انتخاب کانتورها به کمک Select Contour box در Feature Manager می‌باشند.
انتخاب کانتورها و اعمال فیچرها بر روی آن‌ها از روش‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا فرآیند طراحی خود را ساده کنید و بتوانید در فرآیند طراحی حرفه‌ای بودن خود را نشان دهید. در ضمن این کار روشی مناسب جهت افزایش سرعت عمل و صرفه جویی در زمان طراحی شما نیز می‌باشد.
امیدواریم بتوانید با استفاده از روش‌های ارائه شده در این مقاله و همچنین مقاله‌های پیشین Soonama در رابطه با افزایش کارایی و بهبود عملکرد در کار با نر‌م‌افزار سالیدورکس، طراحی خود را بهبود بخشید.
در صورت تمایل از کانال های سونما در فضای مجازی دیدن فرمائید (تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب ).
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 
 

مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله :

 

ارسال توسط مدیر وب سایت

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد