• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش سالیدورک فیلت‌ (Fillets) + ویدیو فارسی

آموزش سالیدورک فیلت‌ (Fillets) + ویدیو فارسی

فیلت‌ها و کاربرد آن ها در سالیدورکس

1398/11/21
 
فیلت چیست؟ در نرم‌افزار سالیدورکز، هر وقت لازم باشد که گوشه های یک قطعه گرد ودارای انحناء شوند،  fillet ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. فرمان فیلت ساده به نظر می‌رسد اما ظرائف زیادی دارد که ما در این مقاله قصد داریم به این ظرافت‌ها بپردازیم و همچنین کاربرد و نحوه استفاده از این دستور را بررسی کنیم؛ با Soonama در شبکه های مجازی تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب همراه باشید.
در قسمت فیلت‌ها در محیط نرم‌افزار سالیدورک تب‌های متفاوتی وجود دارد که با توجه به کاربردی که مورد نظر ماست از آن‌ها استفاده می‌کنیم.
 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست مطالب

انواع فیلت‌ها را در نرم افزار سالیدورک

فیلت با اندازه ثابت یا Constant size fillet 

فیلت با اندازه متغیر یا variable size fillet  

فیلت‌های صفحه‌ای یا Face Fillets 

فیلت با انحنای کامل یا Full Round Fillet 

جمع بندی

 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

انواع فیلت‌ها را در نرم افزار سالیدورک:

  1. Constant size fillet
  2. Variable size fillet
  3. Face Fillets
  4. Full Round Fillet
نمایش انواع فیلت ها در سالیدورکس 2020
انتخاب نوع فیلت‌ در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
تسلط بر همه این گزینه‌های متفاوت fillet، می‌تواند آن چه را که پیش از این می‌توانستیم با فیلتها انجام دهیم، گسترش دهد و ما را در هر چه بهتر انجام دادن طراحی‌های همراه با فیلت در سالیدورک کمک کند.
پس به توضیحات این مقاله در رابطه با فیلت‌ها، انواع آن و نحوه‌ی به کارگیری آن‌ها در solidworks توجه نمائید.
در ابتدا و پیش از شروع دستور فیلت، نیاز به ایجاد حجم سه بعدی موردنظر در نرم افزار سالیدورکس خواهیم داشت. شما می توانید جهت آشنایی با نحوه ایجاد فیچرها (مخصوصا Extruded Boss !) برای انجام تمرین های فیلت این مقاله، مقاله مربوط به آموزش نحوه ایجاد انواع فیچر جهت مدلسازی در سونما را مطالعه فرمائید.
 

1. فیلت با اندازه ثابت یا Constant size fillet :

تب اول، Constant size fillet می‌باشد و همانطور که از نام آن بر می‌آید لبه‌های شکل انتخابی را با شعاع یکسان در طول ناحیه‌ی فیلت گرد می‌کند؛ معمولا استفاده از این نوع فیلت در طراحی قطعات در SOLIDWORKS مرسوم‌تر می‌باشد.
انتخاب Constant Size Fillets، جهت گرد کردن گوشه‌ها چالش زیادی نخواهد داشت. در این تب علاوه بر اعمال فیلت بصورت متقارن (symmetric) ، می‌توان فیلت‌ها را بصورت نامتقارن (asymmetric) و با مشخص کردن ناحیه‌های ابتدایی و انتهایی اعمال فیلت مانند شکل زیر نیز بوجود آورد. در ضمن در بخش پروفایل می‌توان با کلیک روی منوی موجود ، نحوه‌ی قرار گیری fillet را نیز اصلاح و کنترل نمود. 
 نحوه اعمال constant size fillet بصورت متقارن یا symmetric fillet در solidworks 2020
اعمال constant size fillet بصورت symmetric در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 نحوه اعمال constant size fillet بصورت نامتقارن یا asymmetric fillet در solidworks 2020
اعمال constant size fillet بصورت asymmetric در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 
نکته: در هنگام اعمال فیلت اگر حفره و یا فیچر دیگر در ناحیه‌ی مورد نظر موجود باشد می‌توان با استفاده از آپشن Keep Features که در قسمت Fillet Options ظاهر می‌شود، همه آن فیچرهایی که بوده اند را در جای خود نگه داشت. در مثال زیر یک حفره در نزدیکی لبه وجود دارد و می‌بینید که پس از اعمال فیلت نیز در جای خود و با تغییر مناسب ثابت مانده است.
 گزینه keep feature هنگام اعمال فیلت ها در سالیدورکس 2020
گزینه‌ی نگه داری فیچرها حین اعمال فیلت 
 وقتی فیلت به آن لبه اعمال بشود و این گزینه انتخاب نشود، حفره ناپدید خواهد شد.
 نحوه استفاده از فیلت همراه با گزینه keep feature در سالیدورکس 2020
حفظ حفره‌ی موجود بر لبه‌ی حجم مورد نظر با آپشن Keep Features
 
در انتها نیز اعمال یک Constant size fillet را به شعاع انحنای یک سانتی متر در شکل زیر مشاهده می‌کنید.
 نحوه اعمال فیلت یا طول ثابت یا constant size fillet در solidworks 2020
اعمال فیلت با اندازه ثابت در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 

2. فیلت با اندازه متغیر یا variable size fillet  :

تب بعدی در بخش فیلت‌ها، variable size fillet می‌باشد که امکان تغییر سایز در لبه‌های انتخاب شده را به ما می‌دهد. تب Variable Size Fillet در داخل فرمان Fillet و بعد از Constant Size Fillet قرار دارد. در این نوع فیلت وقتی لبه انتخاب می شود، دو ورودی فعال می شوند که می‌توان با اختصاص شعاع به نقاط مختلف در طول فیلت این تغییر اندازه در فیلت را بوجود آورد؛ سیستم بصورت پیش فرض، سه نقطه کنترلی دارد که می‌توان متناسب با مطلوب مورد نظر آن ها را تغییر داد و یا همان پیش فرض سه نقطه نگه داشت؛ برای افزودن یا کاستن این نقاط نیز می‌توانید از بخش پروفیل استفاده کنید و تعداد نقطه‌ی مورد نظر خودتان را وارد کنید و سپس با کلیک بر روی هر نقطه شعاع انحنای مناسبی را به آن‌ها اعمال کنید (این نقاط را بر پس از انتخاب خط یا ترسیم مورد نظر جهت اعمال فیلت بر روی آن مشاهده خواهید نمود).
در ضمن با استفاده از پروفیل‌های دیگر نیز می‌توان این نوع فیلت را در سالیدورک ایجاد نمود که این پروفیل ها در قسمت Property manager فیلت موجود می‌باشند؛ پیشنهاد می‌کنیم خودتان آن‌ها را برای تمرین امتحان کنید. (شاید آنچنان به کارتان نیایند ولی حتما خودتان برای یک بار آن‌ها را پیاده کنید
پروفیل‌های موجود هنگام اعمال فیلت در سالیدورک عبارت‌اند از:
  • Circular
  • conic Rho 
  • Conic Radius 
  • Curvature Continuous
 
 انواع پروفایل های موجود هنگام اعمال فیلت در solidworks 2020
انواع پروفیل‌ها در تب variable size fillet برای اعمال فیلت
 
آموزش نحوه اعمال variable size fillet یا فیلت با شعاع متغیر در سالیدورکس 2020
نقاط پیش فرض تعریف شده‌ و شعاع در نظر گرفته شده برای نقاط در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 
 فیلت با اندازه متغیر یا variable size fillet در سالیدورکس 2020
اعمال فیلت با اندازه متغیر در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
 

3. فیلت‌های صفحه‌ای یا Face Fillets :

وقتی به جای لبه‌ها، وجه‌ها و صفحات انتخاب بشوند، تب Face Fillets را می‌توان انتخاب کرد؛ (به این نکته توجه کنید که در تب‌های دیگر فیلت نیز می‌توان وجوه را انتخاب کرد که خواهید دید که چهار ضلع اطراف آن را دارای انحنا خواهد کرد اما در اینجا فیلت مابین سطوح انتخاب شده اعمال می‌گردد)
پس همانطور که در بالا ذکر شد برای ایجاد فیلت‌ها همیشه نیاز به انتخاب لبه‌ها نمی‌باشد و در اینجاست که فیلت‌های صفحه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در شکل زیر اعمال فیلت صفحه‌ای را بر روی حجم مستطیل شکل می‌بینید که با انتخاب دو صفحه در دو باکس موجود در این فیلت، این فرآیند صورت می‌پذیرد. 
 فیلت صفحه ای یا face fillet در solidworks 2020
اعمال فیلت صفحه‌ای بر روی حجم مستطیل شکل با انتخاب دو وجه مجاور هم در محیط نرم‌افزار سالیدورکس 
 

4. فیلت با انحنای کامل یا Full Round Fillet :

اگر در حجم مورد نظر سه وجه مجاور هم باشند، می‌توان از تب  Full Round Fillet و بدون انتخاب شعاع برای ایجاد انحنا در حجم استفاده کرد. 
همانطور که ذکر شد تنها الزام برای استفاده از فیلت Full Round  در سالیدورکس، داشتن سه وجه مجاور است. هر سه بایستی انتخاب شوند تا fillet فعال شود. (که در شکل زیر مشاهده می‌کنید)
فیلت با انحنای کامل یا  full round fillet در سالیدورک 2020
اعمال Full Round Fillet در محیط نرم‌افزار سالیدورکس
توجه: اگر وجه ها به ترتیب انتخاب نشوند، Full Round Fillet کارنخواهد کرد.
 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

جمع بندی

در این مقاله درباره آپشن‌های مختلف، ویژگی‌ها و چالش‌های فرمان Fillet در نرم‌افزار سالیدورکس صحبت کردیم. از چگونگی حفظ کردن یک فیچر یا پوشاندن یک حفره در منطقه فیلت در Constant Size Fillet ، تا تغییر سایز فیلت در طول لبه با استفاده از Variable Size Fillet یا اعمال فیلت وقتی که لبه‌ای وجود ندارد و لازم است تا انحنا در آن منطقه ایجاد شود، که از Face Fillet استفاده می شود و حتی وقتی شعاع را نمی‌دانیم، یک  Full Round Fillet را می‌توان به وجوه مجاورهم اعمال کرد.
بحث فیلت‌ها با توجه به کابرد بالای مهندسی اعمال فیلت به قطعات و نیاز به این ویژگی در طراحی‌های متفاوت، موضوعی مهم و قابل توجه می‌باشد.؛ سعی کنید با تمرین و پیاده سازی موارد ذکر شده در این مقاله، توانایی خود در این زمینه را ارتقا دهید.  
 

ویدئو آموزش دستور فیلت در سالیدورکس : 

 

مطالعه بیشتر در رابطه با این مقاله :

 

 
 
ارسال توسط مدیر وب سایت

نظرات

1 نظرات
فاطمه

سلام ممنون بابت این مقاله آموزشی فیلت

1398/12/03

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد