• به سونما خوش آمدید، وارد شوید
  • آموزش رایگان سالیدورک تبدیل سالید به شیت متال

آموزش رایگان سالیدورک تبدیل سالید به شیت متال

تبدیل یک پارت سالید به قطعه شیت متال

1399/09/27
با سلام، با مقاله‌ای دیگر از سری مقالات آموزشی رایگان سایت سونما در خدمت همراهان عزیز و طراحان گرامی نرم‌افزار سالیدورک می‌باشیم. امیدواریم تا به اینجای کار از مقالات و پست‌های سایت راضی بوده باشید. برای مشاهده و مطالعه‌ی دیگر آموزش‌های گروه سونما می‌توانید به صفحات سونما در شبکه‌های مجازی تلگرام، اینستاگرام و یوتیوب مراجعه نمائید.  
ابتدا نگاهی به فهرست مطالب بررسی شده در این مقاله می اندازیم.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

فهرست مطالب

- محیط شیت متال نرم‌افزار سالیدورک

- ایجاد یک پارت در محیط سه‌بعدی نرم‌افزار سالیدورک

- ورود به محیط شیت متال نرم‌افزار سالیدورک

- تنظیمات دستور Convert to Sheet Metal

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

محیط شیت متال نرم‌افزار سالیدورک

محیط شیت متال و کاربردهای آن را احتمالا از مقالات پیشین سونما در رابطه با این محیط بخاطر دارید. برای مطالعه‌ی بیشتر در رابطه با این محیط می‌توانید به پست "آموزش محیط شیت متال در نرم‌افزار سالیدورک" مراجعه نمائید.
محیط Sheet metal یا ورق فلزی محیطی بسیار کاربردی برای مهندسین مکانیک می‌باشد و در صنعت ورقکاری و ارائه‌ی طراحی‌های مرتبط با این حوزه استفاده بسیاری برای طراحان خواهد داشت. آموزش این محیط با توجه به ابزارهای بسیاری که داراست، می‌تواند کمک بسیاری به فعالین و طراحان این حوزه نماید و طراحی‌های حاوی قطعات فلزی نازک را در این محیط انجام دهند. 
تا به اینجای کار در سونما سعی بر این بوده است محیط‌های مختلف نرم‌افزار سالیدورک، چالش‌ها و نکات هر کدام از این محیط‌ها و ارتباط بین این محیط‌ها در مقالات آموزشی مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
در این پست از سونما می‌خواهیم ارتباطی بین محیط سه‌بعدی اصلی نرم‌افزار سالیدورک و محیط شیت متال ایجاد نمائیم. مقصود اصلی این پست تبدیل یک پارت ایجاد شده در محیط فیچر نرم‌افزار سالیدورک به یک قطعه‌ی ورق فلزی یا شیت متال می‌باشد. 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 

ایجاد یک پارت در محیط سه‌بعدی نرم‌افزار سالیدورک

ابتدای امر و قبل از ورود به مباحث اصلی این پست، نیاز به ایجاد یک مدل سه‌بعدی در نرم‌افزار سالیدورک داریم. احتمالا ایجاد چنین مدلی برای شما کار دشواری نباشد؛ در ضمن شما می‌توانید برای آموزش نحوه‌ی ایجاد یک مدل سه‌بعدی دلخواه در نرم‌افزار سالیدورک به مقالات مربوط به محیط اسکچ و فیچر نرم‌افزار در سایت سونما مراجعه نمائید (به عناوین "آموزش محیط اسکچ بخش اول"، "آموزش محیط اسکچ بخش دوم "آموزش محیط فیچر بخش اول" و "آموزش محیط فیچر بخش دوم" مراجعه نمائید).
خب، وارد محیط اسکچ شوید و طرح‌های خود را ایجاد نمائید و در محیط فیچر نیز دستورات حجم‌دهی را بر روی مدل خود اعمال نمائید. مدلی که ما برای این مقاله در نظر گرفته‌ایم را در تصویر زیر مشاهده می‌نمائید. 
 
 مدل سه‌بعدی در نظر گرفته شده برای تبدیل به ورق فلزی
مدل سه‌بعدی سالید (توپر) در نظر گرفته شده برای تبدیل به ورق فلزی 

 

ورود به محیط شیت متال نرم‌افزار سالیدورک

حال که قطعه و مدل خود را در محیط نرم‌افزار ایجاده نموده‌اید نوبت به آن رسیده است که وارد تب Sheet metal نرم‌افزار Solidworks شوید. در تب شیت متال و در قسمت دستورات این محیط، گزینه‌ای تحت عنوان Convert To Sheet Metal را مشاهده می‌نمائید. این گزینه، دستوری است که در این مقاله مد نظر ما می‌باشد. بر روی آن کلیک نمائید ... 
**توجه: در ضمن شما می‌توانید این دستور را از منوی اصلی نرم‌افزار و از مسیر Insert > Sheet Metal > Convert To Sheet Metal  پیدا نمائید. 
 

تنظیمات دستور Convert to Sheet Metal

همانطور که مشاهده می‌کنید به محض کلیک بر روی این دستور مدل سه بعدی شما به صورت Transparent نمایش داده می‌شود و در سمت چپ محیط کاری‌تان نیر بخش تنظیمات این دستور برای‌تان باز می‌گردد. 
در Property Manager دستور Convert to Sheet Metal شما می‌توانید تنظیمات بسیاری از جمله ضخامت ورق، شعاع خمیدگی ورق‌ها و دیگر تنظیمات را به انجام رسانید؛ یا حتی مدل خمیدگی لبه‌های ورق مورد نظرتان را نیز تعیین نمائید. و در انتها متناسب با مطلوب خود ورق فلزی مناسبی را از پارت اولیه‌تان به وجود آورید. 
 
 دستور Convert To Sheet Metal و بخش تنظیمات آن
دستور Convert To Sheet Metal و بخش تنظیمات آن  در محیط نرم‌افزار سالیدورک
 
برای مثال در بخش Sheet Metal Parameters از تنظیمات دستور Convert to Sheet Metal (که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید) می‌توانید به ترتیب در باکس‌های موجود بعد از انتخاب بخش یا سطح مورد نظرتان در باکس اول، ضخامت ورق و شعاع خمیدگی را تنظیم نمائید یا گزینه‌های Reverse Thickness و Keep Body را فعال یا غیر فعال نمائید. 
**توجه: Reverse Thickness، جهت اعمال ضخامت مورد نظر ورق را معکوس می‌نماید و Keep Body جهت نگه داشتن یا حذف مابقی قطعات و بخش‌های موجود در محیط کاری می‌باشد تا برای مثال در Convert To Sheet Metal ای دیگر ضخامتی متفاوت به آن‌ها اعمال نمایید (درصورت غیر فعال بودن این بخش مابقی Body موجود در محیط کاری‌تان حذف شده و تنها سطح ورق انتخاب شده‌ی شما باقی می‌ماند). 
 
 بخش Sheet Metal Parameters از تنظیمات دستور Convert To Sheet Metal
بخش Sheet Metal Parameters از تنظیمات دستور Convert To Sheet Metal
 
یا در بخشی دیگر از دستور Convert To Sheet Metal می‌توان مدل و نوع خمیدگی مورد نظر در گوشه‌ها تعیین و تنظیم نمود. در بخش Bend Edges نیز می‌توان گوشه‌های مورد نظر جهت خمیده شده را در باکس موجود در ذیل این عنوان انتخاب نمود. و دیگر تنظیمات موجود در این بخش...
جهت اختصار وارد جزئیات این دستور نمی‌شویم و شما می‌توانید با این دستور و گزینه‌های موجود در این دستور تنظیمات مختلفی را تست نمائید تا به مطلوب مورد نظرتان دست یابید.

حال که به صورت کلی با تنظیمات موجود در این دستور در محیط نرم‌افزار سالیدورک آشنا شده‌اید؛ وقت آن رسیده‌ است ورق‌مان را ایجاد نمائیم. اگر بخواهیم به صورت کلی روند ایجاد یک ورق فلزی مناسب را از پارت سالید ایجاد شده‌مان بررسی نمائیم، تنها کافی‌است در همان بخش اول Property manager این دستور (Sheet Metal Parameters) و در باکس اول سطحی از قطعه را به عنوان سطح ثابت (fixed) انتخاب می‌نمائیم؛ برای مثال ما سطح زیرین مدل را انتخاب نموده‌ایم. برای ادامه‌ی کار نیز تنها کافی‌است در بخش Blend Edge لبه‌های خمیده‌ی مورد نظرمان را به ترتیب و در ادامه‌ی سطح زیرین تا به انتها انتخاب نمائیم. این گونه و همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌نمائید، کل سطوح مدل سه‌بعدی انتخاب شده است. اکنون ضخامت‌ها و شعاع‌های ذکر شده در فوق را در باکس انتخاب می‌نمائیم و پس از اعمال تنظیمات دیگر بر روی تیک سبز رنگ موجود کلیک می‌نمائیم.

 
 
 تبدیل یک پارت سالید یه یک قطعه‌ی شیت متال در نرم‌افزار سالیدورک
تبدیل یک پارت سالید یه یک قطعه‌ی شیت متال در نرم‌افزار سالیدورک
 

شاید در ظاهر بیرونی مدل نهایی تغییر خاصی مشاهده نشود؛ اما کل مدل شما به یک قطعه ورق سه‌بعدی تبدیل شده است. برای مشاهده‌ی ورق و خم‌های اعمال شده بر روی آن باید کمی بیشتر در این محیط بمانیم.

تا اینجای کار ما توانستیم با استفاده از دستور Convert To Sheet Metal، پارتی که در محیط دیگر نرم‌افزار و به عنوان یک جسم توپر (سالید) طراحی شده است را به ورقی فلزی تبدیل نمائیم و همانطور که مشاهده نموده‌اید این امر کار دشواری نیز نخواهد بود. 
 
 
خرید آموزش Solidworks کامل
 
 
در نهایت و پس از کلیک بر روی تیک سبز رنگ و مشاهده‌ی خروجی مورد نظرمان در محیط Sheet Metal نرم‌افزار SolidWorks بیایید تا از خروجی نهایی، نمای ورق گسترده یا Flattern تهیه نمائیم. ما این کار را برای مدل فوق انجام داده‌ایم؛ شما هم می‌توانید این کار را برای مدل خود به انجام رسانید و برای آموزش نحوه‌ی انجام این کار و تهیه‌ی نمای ورق گسترده به شما توضیه می‌کنیم تا از مقاله‌ی "آموزش محیط شیت متالدر سونما استفاده نمائید.
 
 
 ایجاد نمای ورق گسترده (Flattern) از ورق ایجاد شده در محیط نرم‌افزار سالیدورک
ایجاد نمای ورق گسترده (Flattern) از ورق ایجاد شده در محیط نرم‌افزار سالیدورک
 

امیدواریم این نکته‌ی آموزشی و ارتباط ایجاد شده بین دو محیط نرم‌افزار سالیدورک جهت تبدیل یک پارت توپر به یک قطعه‌ی شیت متال بوده‌ است برای شما مورد استفاده قرار گیرد.

در صورت بروز هرگونه سوال یا ابهامی در مورد محیطی از محیط‌های نرم‌افزار سالیدورک و  یا حتی کمک گرفتن از دیگر مهندسین این نرم‌افزارِ پرکاربرد مدلسازی سه‌بعدی به گروه تلگرامی سونما مراجعه نمائید.
با تشکر از همراهی‌تان
سونما...
 
 
 
ارسال توسط یاسر روح الهی

نظرات

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس پُست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد